بازستانی ملک (Foreclosure) چیست؟

این اتفاق هنگامی رخ می دهد که صاحب خانه نتواند از عهده پرداخت وام خرید مسکن برآید. در واقع این فرآیند یک فرآیند قانونی است که در طی آن حق مالکیت صاحب خانه از او سلب می شود. اگر صاحب خانه نتواند وام را پرداخت کند یا ملک را با مبلغ کمتر (Short Sale) به فروش برساند، ملک وی به یک مزایده (Foreclosure Auction) گذارده می شود. اگر این ملک در این مزایده هم به فروش نرسد، موسسه دهنده وام، مالکیت آن را به عهده می گیرد.

برای درک بهتر بازستانی ملک (Foreclosure)، بهتر است در نظر داشته باشیم که در واقع “صاحب خانه” در این جا نام اشتباهی است وعبارت “قرض کننده” عبارت مناسب تری برای توصیف شخص است. در واقع این ماهیت یک وام (Mortgage) یا یک سند تولیت (Deed of Trust) است: توافقی برای دریافت وام به قیمت خرید ملک, به جز پیش پرداخت (Down Payment). چنین سندی نوعی حق رهن برای ملک خریداری شده به ارمغان می آورد و این وام را به یک “وام تضمین شده” مبدل می کند.

اگر وام دهنده به شما بدون هیچ وثیقه ای (مثلا بدهی کردیت کارت) وام بدهد، می تواند برای عدم پرداخت وام شما را به دادگاه بکشاند، اما ممکن است دریافت پول از شما هم بسیار دشوار باشد. معمولا وام دهنده ها چنین بدهی هایی را به آژانس های ثالث و به قیمت بسیار ناچیز می فروشند و مالیات مربوط به این وام دیگر از آن ها دریافت نمی شود. این نوع از وام ها، “وام های غیر تضمین شده” هستند. اما یک وام تضمین شده از این جهت متفاوت است که اگر چه ممکن است وام دهنده بر اثر عدم پرداخت بدهی شما ضرر کند، می تواند مقدار بیشتری از آن بدهی را با سلب و فروش اموال شما، جبران کند.

ترجمه: مسکن آمریکا | منبع: zillow.com

1 نظر
  1. مهدی می گوید

    Khoda kheyretoon bedeh. maghaleh kheili khubieh.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.