آیا نرخ بهره وام مسکن در سال 2024 کاهش می یابد؟

مسکن آمریکا با انتخاب مقاله منتشر شده در وبسایت businessinsider، در مورد پیش بینی نرخ بهره وام مسکن در سال 2024 به نکاتی اشاره می کند و پیش بینی برخی از سازمان های مهم اقتصادی در این زمینه را شرح می دهد.

خبر خوب برای وام گیرندگان: انتظار برای نرخ های پایین تر بهره وام مسکن ممکن است به زودی به پایان برسد. میانگین نرخ بهره وام مسکن نسبت به نقطه اوج خود در ماه اکتبر سال گذشته بسیار کاهش یافته است و در نهایت می تواند تا پایان سال 2024 به زیر 6 درصد برسد.

آخرین داده های اقتصادی نشان می دهد که تورم در حال کاهش است و اقتصاد در حال سرد شدن می باشد. به نظر می رسد که فدرال رزرو از این تحولات خشنود است و اعلام کرده است که آماده بررسی کاهش نرخ وجوه فدرال در سال جاری است. همه اینها فشار زیادی را از روی نرخ بهره وام مسکن بر می دارد.

خبر نه چندان خوب: احتمالاً نرخ بهره وام مسکن به پایین ترین حد تاریخی که در سال های 2020 و 2021 شاهد بودیم بر نمی گردد. و هنگامی که نرخ بهره وام مسکن کاهش می یابد، خریداران مسکن احتمالاً با چالش های دیگری از جمله افزایش رقابت و افزایش قیمت مسکن رو به رو خواهند شد.

آیا نرخ بهره وام مسکن در سال 2024 کاهش می یابد؟ در حال حاضر به نظر می رسد که اینگونه خواهد شد، اما چیزهایی وجود دارد که صاحبان خانه و خریداران خانه باید بدانند. پیش بینی جامع و عمیق ما را برای نرخ بهره وام مسکن در سال 2024 بررسی کنید.

چرا نرخ بهره وام مسکن تا این حد زیاد است؟

مانند سایر نرخ ها برای مصرف کنندگان، نرخ بهره وام مسکن تا حد زیادی تحت تأثیر اتفاقاتی است که در اقتصاد می افتد. نرخ بهره وام مسکن در سال 2022 در واکنش به افزایش تورم، افزایش یافت. برای جلوگیری از افزایش قیمت ها، فدرال رزرو به

شدت شروع به افزایش نرخ وجوه فدرال کرد، که این امر نرخ بهره وام مسکن را نیز بالا نگه داشته است.

اما بر اساس گزارش اداره آمار کار ، تورم از زمانی که در ماه ژوئن سال 2022 به اوج خود رسید، زمانی که قیمت ها سالانه 9.1 درصد افزایش یافته بود، به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در ماه دسامبر سال 2023، شاخص سال به سال قیمت مصرف کننده 3.4 درصد افزایش یافت و انتظار می رود در ماه های آینده کاهش بیشتری پیدا کند.

پیش بینی نرخ بهره وام مسکن در سال 2024.

بیشتر پیش بینی های عمده و اصلی انتظار دارند که نرخ بهره وام مسکن در سال 2024 کاهش یابد.  اما دقیقاً چه زمانی نرخ بهره وام مسکن کاهش می یابد؟ در اینجا چند تن از پیش بینی کنندگان پیش بینی های خود را چنین بیان می کنند:

پیش بینی Mortgage Bankers Association (MBA) نرخ بهره وام مسکن 30 ساله در محدوده 6.1 الی 6.9 درصد در سال 2024 کاهش می یابد، و پیش بینی National Association of Realtors (NAR) بسیار مشابه MBA است و پیش بینی می کند که نرخ بهره وام مسکن در محدوده 6.1 تا 6.8 درصد باقی خواهد ماند. Fannie Mae پیش بینی می کند که نرخ بهره وام مسکن 30 ساله امسال به زیر 6 درصد کاهش می یابد و تا پایان سال 2024 به 5.8 درصد می رسد.

در حالی که در مورد میزان دقیق کاهش نرخ اختلاف نظر وجود دارد، اجماع عمومی بر این است که نرخ بهره وام مسکن در سال 2024 کاهش می یابد و حتی ممکن است تا پایان سال به نزدیک یا کمتر از 6 درصد برسد.

چه زمانی نرخ بهره وام مسکن به 3 درصد کاهش می یابد؟

این امکان وجود دارد که روزی نرخ بهره وام مسکن به 3 درصد برسد، اگرچه چنانچه روند فعلی حفظ شود، به این زودی ها اتفاق نمی افتد.

در وهله اول به دلیل و علت پایین آمد نرخ بهره فکر کنید: در واکنش به همه گیری بیماری کوید – 19، فدرال رزرو نرخ وجوه فدرال را نزدیک به صفر کاهش داد و تعداد زیادی اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن را برای جلوگیری از بحران اقتصادی خریداری کرد. به گفته فردی مک (Freddie Mac)، این باعث شد تا نرخ بهره وام مسکن به اندازه ای پایین بیاید که نرخ بهره وام مسکن 30 ساله به پایین ترین حد تاریخی خود یعنی 2.65 درصد در ماه ژانویه سال 2021 رسید.

هیچ کس نمی تواند دقیقاً پیش بینی کند که چه زمانی رویداد تغییر دهنده دیگری مانند همه گیری بیماری رخ می دهد، اما اگر اتفاقی رخ دهد، احتمالاً برای مدتی دیگر شاهد نرخ هایی به این پایینی نخواهیم بود. لارنس یون (Lawrence Yun)، اقتصاددان ارشد در انجمن ملی مشاوران املاک (NAR)، حتی به شبکه خبری CNBC گفت که فکر نمی کند که نرخ بهره وام مسکن در طول عمرش دوباره به محدوده 3 درصد برسد.

آیا قبل از خرید خانه باید منتظر کاهش نرخ بهره وام مسکن باشم؟

با وجود نرخ های بهره وام مسکن در بالاترین سطحی که در بیش از 20 سال گذشته بوده است، برخی از خریداران امیدوار تصمیم گرفته اند جهت شروع خرید خانه منتظر نرخ های پایین تر باشند. اما این لزوماً بهترین استراتژی نیست، زیرا در حال حاضر خرید مسکن مزایایی دارد.

در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق وام گیرندگان دارای نرخ هایی برای وام مسکن خود هستند که بسیار کمتر از نرخ های فعلی است. بر اساس تجزیه و تحلیل شرکت Redfin از داده های آژانس مالی مسکن فدرال، 89 درصد از صاحبان خانه دارای نرخ بهره وام مسکن زیر 6 درصد هستند. بسیاری از آنها نرخ هایی حتی پایین تر دارند. 59.4 درصد از صاحبان خانه نرخ بهره وام مسکن زیر 4 درصد دارند.

نرخ بهره بالا بسیاری از این صاحبان خانه را از فروش باز داشته است، زیرا آنها نمی خواهند از نرخ فعلی خود صرفنظر کنند. در حالی که این امر موجودی خانه برای فروش را به شدت محدود کرده است، عدم وجود خریداران بیشتر در بازار نیز قیمت ها را متعادل نگه داشته است.

عفیفه صبوری (Afifa Saburi)، تحلیلگر بازار سرمایه در Veterans United Home Loans می گوید که خرید خانه در حال حاضر و ریفاینانس در آینده، استراتژی خوبی برای خریدارانی است که می خواهند از رقابت و قیمت های خانه بالاتری که احتمالاً همراه آن خواهد بود اجتناب کنند.

صبوری می گوید: “خریداران بالقوه که توانایی خرید خانه را دارند، می توانند با قفل کردن نرخ بهره وام خود در حال حاضر و استفاده از ریفاینانس وام خود در آینده، از بازار رقابتی بالقوه اجتناب کنند.”

ریفاینانس، وام مسکن فعلی شما را با یک وام مسکن جدید جایگزین می کند و این کار با هدف دریافت نرخ بهره کمتر یا بازپرداخت اقساط ماهانه کمتر انجام می شود. اگر اکنون توانایی خرید خانه را دارید، می توانید از مواجه شدن با یک بازار مسکن سخت در سال آینده جلوگیری کنید و این فرصت را خواهید داشت که پس از کاهش نرخ بهره وام مسکن، هزینه های خرید مسکن خود را با یک ریفاینانس کاهش دهید. فقط مطمئن شوید که برای ریفاینانس وام از چند وام دهنده مختلف نرخ بگیرید تا بهترین نرخ را دریافت کنید.

 

ترجمه: مسکن آمریکا l منبع: businessinsider.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.